• Voor 17:00 uur besteld, dezelfde dag verzonden Voor 17:00 uur besteld, dezelfde dag verzonden
  • Boven de 50 euro, gratis verzending Boven de 50 euro, gratis verzending

Scott Spark 960

Framemaat
Kleur

 3.599,-

Stel een vraag over dit product
  • Online fiets bestellen? Klik hier voor informatie over de aflevering
  • Fiets op voorraad! Binnen 4 tot 5 dagen bij u thuis (België 6-7 dagen).
  • Gratis afhalen in de winkel (dinsdag en zondag gesloten), €30 verzendkosten in Nederland en België.
  • Betalen in 3 termijnen zonder rente en BKR registratie tot €5000.
  • Let op! Service en garantie vindt enkel plaats op de locatie in Wouw.

Specificaties

Framemateriaal Aluminium
Groepset Shimano Deore/XT 1x12
Kleur Zwart
Modeljaar 2022, 2023
Gewicht 14,5 kg
Banden Schwalbe Wicked Will 29x2.4"/ performance / TLR
Type rem Shimano MT501 hydraulische schijfremmen
Aantal versnellingen 12 versnellingen
Demper MTB X-Fusion NUDE 5 RLX Trunnion 120 mm
Voorvork MTB RockShox Judy Silver TK Solo Air 130 mm
Wielmaat 29 inch
Model Spark

Scott Spark 960

Als je denkt aan de perfecte fullsuspension mountainbike, wat komt er dan in je op? Voor ons is dat de gloednieuwe Spark 960. Waarom, vraag je je af? Nou, naast het feit dat hij snel, lichtgewicht en ultra capabel is op alle soorten terrein, ziet hij er ook nog eens verdomd goed uit.

Het frame van de Scott Spark 960

De Scott Spark had al een uitmuntende reputatie als ideale cross-country machine, wat moet je dan nog verbeteren? Door de steeds uitdagendere parcoursen tijdens de cross-country wedstrijden kwam Scott tot de conclusie dat de Spark nog allrounder moest worden zonder in te boeten op zijn al geweldige rij-eigenschappen. Het Spark frame is helemaal opnieuw ontworpen rond een 120 mm demper met een achterwielophanging die nog steeds gebaseerd is op een single pivot draaisysteem. Door gebruik te maken van de buiging in de achtervork zelf, behoud de Spark een zo licht mogelijk systeem.

Het eerste wat opvalt aan het nieuwe Spark frame is de demper die geïntegreerd in de zitbuis zit. Dit ziet er heel goed afgewerkt en strak uit maar zorgt ook voor nog betere rij-eigenschappen. Doordat de demper geïntegreerd zit kan deze ook lager in de fiets gepositioneerd worden. Dit komt neer op een lager zwaartepunt van 28 mm dat maakt de Scott Spark nog wendbaarder. Een lagere positie in het frame zorgt er ook voor dat er geen extra versterkingen (gewicht) nodig is. Omdat de versterkingen voor de demper dichter bij de bottom bracket zitten wordt hier ook nog eens 6% meer stijfheid gewonnen. De demper kan naast lager ook verder achterin de fiets geplaatst worden dit zorgt voor een kortere en stijvere achterbrug maar maakt ook het gebruik van grotere lagers mogelijk wat resulteert in een stijvere en duurzamere verbinding met de aluminium link. De plaatsing van de demper in de zitbuis zorgt dus voor veel minder zijdelingse flexibiliteit. Naast deze voordelen is de geïntegreerde schokdemper volledig beschermd tegen vuil en externe omstandigheden, waardoor hij gedurende langere tijd optimaal zal presteren. Ook alle lagers op het frame zijn voorzien van een extra afdichting om de elementen te bestrijden en langer beter te presteren.

De geometrie van de Spark 960

Scott wilde de meest dynamische XC-MTB, dus ze streefden naar een geometrie die niets opofferde op het gebied van efficiëntie wanneer je voluit moest gaan en technische beklimmingen moest aanvallen, terwijl de Spark ook een veilige en stabiele rit naar beneden geeft om je voorsprong daar uit te bouwen. Met een slappe balhoofdhoek van 65,8° ervaar je meer stabiliteit bij hoge snelheid in de afdalingen. Om een agressieve houding bergop te houden is de zitbuishoek een steil (van 75.7 naar 76,7 op een L) om je meer naar voren te positioneren en met een grotere reach en een kortere stuurpen behoud je ook nog het scherpere sturen bij lage snelheden. Volgens de professionele mountainbikers van het Scott team de ideale mix, maar heb je toch een parcours met veel trage passage’s dan kan je de balhoofdhoek 0,6 graden steiler zetten door je balhoofdstel “om te draaien”

De componenten van de Spark 960

Na de geslaagde integratie van de demper zou het stom zijn om hier niet verder op te borduren. De nieuwe Spark is voorzien van een geheel nieuwe Fraser combo stuur van Syncros die de nodige kabels door het balhoofd integreerd. Het integreren van de kabels levert een aantal unieke problemen op en de Fraser is deels ontworpen om dit aan te pakken. De ontwerpers van Syncros hebben aan de vorm gewerkt om de kabels onder het stuur en langs de zijkanten van de stuurpen te laten lopen, voordat ze in het balhoofd verdwijnen met geïntegreerde plastic onderdelen om het schoon en efficiënt te houden. Dit voorkomt bochten of knikken in de kabels en zorgt voor een minimalistische voorkant. Alle sturen en stuurpennen hebben meerdere opties voor computer-, licht- en camerabevestiging, zowel boven als onder het stuur. Het geheel nieuwe Spark platform is ontworpen rond een 55mm kettinglijn - dit stelt Scott in staat om een paar interessante dingen te doen. Ten eerste zorgen we dat er ruimte in de achtervork is om banden tot 2,6” te monteren zonder aan stijfheid in te boeten, wat essentieel is als het op krachtoverbrenging aankomt. Al de nieuwe Spark modellen worden afgeleverd met een 30 mm brede velg en met 2,4” banden die nieuwe zogeheten “wide trail” maat. De velgen en de banden die gemonteerd worden zijn allemaal tubeless ready dus tubeless afleveren is geen probleem. De 55 mm kettinglijn zorgt er bovendien voor, en dit is geweldig voor de XC racers, dat er een 40 tands kettingblad gemonteerd kan worden.

De nieuwe Scott Spark RC is nog steeds uitgerust met het gepatenteerde TwinLoc veersysteem dat de rijder de mogelijkheid geeft om veer prestiatie’s aan de hand van het terrein aan te passen. Het TwinLoc veersysteem heeft 3 standen namelijk: "descend"(dalen) "traction control" (grip en efficiëntie) en "lockout" (vast). Essentieel in dit unieke veersysteem zijn de gepatenteerde Fox en RockShox Nude dempers en de Scott Rideloc lockout bediening. De TwinLoc demper heeft 120 mm veerweg die uit twee kamers is opgebouwd waarvan 1 dicht gezet kan worden. Als beide kamers open zijn fungeren deze als 1 grote luchtkamer om tijdens afdalingen een zachte demper te geven die een soepele vering bied. Als je het veersysteem in de ""traction control"" stand zet sluit je 1 luchtkamer in de demper af, het volume neemt af en de vering word progressiever en dus efficiënter. Deze “nieuwe” progressieve (minder soepel/snel verend bij kleine oneffenheden) 85 mm demper maakt van de Spark dan de beste offroad klimmer. Maar ook aan de details ontbreekt het niet om de nieuwe Spark helemaal “af” te maken. De Twinloc integreert een derde hendel, die bij de Spark’s die er mee uitgerust zijn, de dropper post bedient. De Scott Spark komt met de Syncross Duncon Dropper 2.0 met 125 mm travel. 

Er is ook voor gezorgd dat er ruimte is voor twee bidons in het frame, voor die, je weet wel, twee bidondagen. De Scott Spark’s worden verder afgeleverd met een Syncros Tofino zadel. De Syncros zadels staan heel hoog aangeschreven en worden veelvuldig in het professionele peloton gebruikt.

De afmontage van de Spark 960

De Scott Spark 960 is afgemonteerd met Shimano XT/Deore 1x12. De groepset is grotendeels Deore, maar de achterderailleur is Deore XT. De Shimano Deore groepset maakt het 1x12 concept van Shimano beschikbaar op alle fietsen. Een enkel voorblad zorgt voor minder weerstand op het kleinste en grootste tandwiel achter. Het bereik is net zo groot als de 2x11 afmontage maar je hoeft niet meer de ""zware"" schakelactie aan de voorkant te doen. De Shimano MT501 hydraulische schijfremmen zijn betrouwbaar en krachtig. De Shimano groepset op de Scott Spark komt met een 32 tands kettingblad en een 10-51 tands M6100 cassette.

Vaak samen gekocht

BBB Flexcage bidonhouder

Adviesprijs  19,95

 18,95

Pro voorvork pomp

Adviesprijs  49,99

 34,99

Shimano PD-M540 pedalen

Adviesprijs  74,99

 59,99

Vergelijkbare producten

Op = Op
Giant Trance 29 2

Adviesprijs  3.099,-

 2.499,-

Productinformatie

Scott Spark 960

Als je denkt aan de perfecte fullsuspension mountainbike, wat komt er dan in je op? Voor ons is dat de gloednieuwe Spark 960. Waarom, vraag je je af? Nou, naast het feit dat hij snel, lichtgewicht en ultra capabel is op alle soorten terrein, ziet hij er ook nog eens verdomd goed uit.

Het frame van de Scott Spark 960

De Scott Spark had al een uitmuntende reputatie als ideale cross-country machine, wat moet je dan nog verbeteren? Door de steeds uitdagendere parcoursen tijdens de cross-country wedstrijden kwam Scott tot de conclusie dat de Spark nog allrounder moest worden zonder in te boeten op zijn al geweldige rij-eigenschappen. Het Spark frame is helemaal opnieuw ontworpen rond een 120 mm demper met een achterwielophanging die nog steeds gebaseerd is op een single pivot draaisysteem. Door gebruik te maken van de buiging in de achtervork zelf, behoud de Spark een zo licht mogelijk systeem.

Het eerste wat opvalt aan het nieuwe Spark frame is de demper die geïntegreerd in de zitbuis zit. Dit ziet er heel goed afgewerkt en strak uit maar zorgt ook voor nog betere rij-eigenschappen. Doordat de demper geïntegreerd zit kan deze ook lager in de fiets gepositioneerd worden. Dit komt neer op een lager zwaartepunt van 28 mm dat maakt de Scott Spark nog wendbaarder. Een lagere positie in het frame zorgt er ook voor dat er geen extra versterkingen (gewicht) nodig is. Omdat de versterkingen voor de demper dichter bij de bottom bracket zitten wordt hier ook nog eens 6% meer stijfheid gewonnen. De demper kan naast lager ook verder achterin de fiets geplaatst worden dit zorgt voor een kortere en stijvere achterbrug maar maakt ook het gebruik van grotere lagers mogelijk wat resulteert in een stijvere en duurzamere verbinding met de aluminium link. De plaatsing van de demper in de zitbuis zorgt dus voor veel minder zijdelingse flexibiliteit. Naast deze voordelen is de geïntegreerde schokdemper volledig beschermd tegen vuil en externe omstandigheden, waardoor hij gedurende langere tijd optimaal zal presteren. Ook alle lagers op het frame zijn voorzien van een extra afdichting om de elementen te bestrijden en langer beter te presteren.

De geometrie van de Spark 960

Scott wilde de meest dynamische XC-MTB, dus ze streefden naar een geometrie die niets opofferde op het gebied van efficiëntie wanneer je voluit moest gaan en technische beklimmingen moest aanvallen, terwijl de Spark ook een veilige en stabiele rit naar beneden geeft om je voorsprong daar uit te bouwen. Met een slappe balhoofdhoek van 65,8° ervaar je meer stabiliteit bij hoge snelheid in de afdalingen. Om een agressieve houding bergop te houden is de zitbuishoek een steil (van 75.7 naar 76,7 op een L) om je meer naar voren te positioneren en met een grotere reach en een kortere stuurpen behoud je ook nog het scherpere sturen bij lage snelheden. Volgens de professionele mountainbikers van het Scott team de ideale mix, maar heb je toch een parcours met veel trage passage’s dan kan je de balhoofdhoek 0,6 graden steiler zetten door je balhoofdstel “om te draaien”

De componenten van de Spark 960

Na de geslaagde integratie van de demper zou het stom zijn om hier niet verder op te borduren. De nieuwe Spark is voorzien van een geheel nieuwe Fraser combo stuur van Syncros die de nodige kabels door het balhoofd integreerd. Het integreren van de kabels levert een aantal unieke problemen op en de Fraser is deels ontworpen om dit aan te pakken. De ontwerpers van Syncros hebben aan de vorm gewerkt om de kabels onder het stuur en langs de zijkanten van de stuurpen te laten lopen, voordat ze in het balhoofd verdwijnen met geïntegreerde plastic onderdelen om het schoon en efficiënt te houden. Dit voorkomt bochten of knikken in de kabels en zorgt voor een minimalistische voorkant. Alle sturen en stuurpennen hebben meerdere opties voor computer-, licht- en camerabevestiging, zowel boven als onder het stuur. Het geheel nieuwe Spark platform is ontworpen rond een 55mm kettinglijn - dit stelt Scott in staat om een paar interessante dingen te doen. Ten eerste zorgen we dat er ruimte in de achtervork is om banden tot 2,6” te monteren zonder aan stijfheid in te boeten, wat essentieel is als het op krachtoverbrenging aankomt. Al de nieuwe Spark modellen worden afgeleverd met een 30 mm brede velg en met 2,4” banden die nieuwe zogeheten “wide trail” maat. De velgen en de banden die gemonteerd worden zijn allemaal tubeless ready dus tubeless afleveren is geen probleem. De 55 mm kettinglijn zorgt er bovendien voor, en dit is geweldig voor de XC racers, dat er een 40 tands kettingblad gemonteerd kan worden.

De nieuwe Scott Spark RC is nog steeds uitgerust met het gepatenteerde TwinLoc veersysteem dat de rijder de mogelijkheid geeft om veer prestiatie’s aan de hand van het terrein aan te passen. Het TwinLoc veersysteem heeft 3 standen namelijk: "descend"(dalen) "traction control" (grip en efficiëntie) en "lockout" (vast). Essentieel in dit unieke veersysteem zijn de gepatenteerde Fox en RockShox Nude dempers en de Scott Rideloc lockout bediening. De TwinLoc demper heeft 120 mm veerweg die uit twee kamers is opgebouwd waarvan 1 dicht gezet kan worden. Als beide kamers open zijn fungeren deze als 1 grote luchtkamer om tijdens afdalingen een zachte demper te geven die een soepele vering bied. Als je het veersysteem in de ""traction control"" stand zet sluit je 1 luchtkamer in de demper af, het volume neemt af en de vering word progressiever en dus efficiënter. Deze “nieuwe” progressieve (minder soepel/snel verend bij kleine oneffenheden) 85 mm demper maakt van de Spark dan de beste offroad klimmer. Maar ook aan de details ontbreekt het niet om de nieuwe Spark helemaal “af” te maken. De Twinloc integreert een derde hendel, die bij de Spark’s die er mee uitgerust zijn, de dropper post bedient. De Scott Spark komt met de Syncross Duncon Dropper 2.0 met 125 mm travel. 

Er is ook voor gezorgd dat er ruimte is voor twee bidons in het frame, voor die, je weet wel, twee bidondagen. De Scott Spark’s worden verder afgeleverd met een Syncros Tofino zadel. De Syncros zadels staan heel hoog aangeschreven en worden veelvuldig in het professionele peloton gebruikt.

De afmontage van de Spark 960

De Scott Spark 960 is afgemonteerd met Shimano XT/Deore 1x12. De groepset is grotendeels Deore, maar de achterderailleur is Deore XT. De Shimano Deore groepset maakt het 1x12 concept van Shimano beschikbaar op alle fietsen. Een enkel voorblad zorgt voor minder weerstand op het kleinste en grootste tandwiel achter. Het bereik is net zo groot als de 2x11 afmontage maar je hoeft niet meer de ""zware"" schakelactie aan de voorkant te doen. De Shimano MT501 hydraulische schijfremmen zijn betrouwbaar en krachtig. De Shimano groepset op de Scott Spark komt met een 32 tands kettingblad en een 10-51 tands M6100 cassette.

Framemateriaal Aluminium
Groepset Shimano Deore/XT 1x12
Kleur Zwart
Modeljaar 2022, 2023
Gewicht 14,5 kg
Banden Schwalbe Wicked Will 29x2.4"/ performance / TLR
Type rem Shimano MT501 hydraulische schijfremmen
Aantal versnellingen 12 versnellingen
Demper MTB X-Fusion NUDE 5 RLX Trunnion 120 mm
Voorvork MTB RockShox Judy Silver TK Solo Air 130 mm
Wielmaat 29 inch
Model Spark