De eerste speciale MTB groepset ter wereld zet weer de standaard als het gaat om prestatie.

De Shimano Deore XT groep werd in 1982 voor het eerst gelanceerd en was altijd de populairste groepset voor de mountainbike. De laatste jaren werden de 1×12 groepsets van Sram steeds populairder. Na vorig jaar de transformatie van de high-end XTR groepset naar 12-speed is nu ook de Deore XT groepset in 12 speed op de markt. Wij leggen je graag uit waarom dit de groepset is die je moet hebben!

De XT groep van Shimano erft al jaren de technologie van de XTR groep. De XTR groep is nog altijd een stukje lichter en net dat beetje soepeler door bijvoorbeeld een carbon derailleurkooi, meer aluminium en titanium kransjes, magnesium cilinder in de remgreep en meer verstelmogelijkheden voor de shifter etc maar de XT groep is een optie voor heel wat minder euro’s die toch al super zijn werk doet..

De aandrijving van de XT M8100 groep.

De aandrijving van de XT M8100 groep is met een 12 speed cassette, Shimano bied wel 2 cassettes aan in 12 speed namelijk een 10-51 en een 10-45. Op de standaard body’s van Shimano past alleen geen tandwiel met maar 10 tanden dus heb je voor een XT M8100 ook een speciale body nodig of een andere wielset. Deze Microspline body’s zijn lichter als de voorgaande en op deze body’s past dus een 10 tands tandwiel van Shimano. De Microspline body is ook voorzien van kleiner en breder verdeelde kartels waardoor de body minder in slijt op de body.

Shimano Microspline 12 spee body bij Rullens fietsen te koop

Waarom steeds meer single speed afmontage?

In deze blog over de nieuwe Shimano XT M8100 groepset hebben we het steeds meer over alleen maar de 1×12 afmontage. Dat komt omdat de vraag naar de single speed optie alleen maar toeneemt omdat er meer voordelen zijn dan nadelen.We leggen het graag nog even uit.Met een single speed afmontage kun je sneller grotere stappen in je verzet maken en gewoon doortrappen omdat je hierdoor niet van voorblad hoeft te wisselen. Een single speed groep is natuurlijk ook lichter en geeft een rustigere cockpit. Met je linker hand bedien je niet alleen je lock-out van de vering maar zit ook steeds vaker een dropper-post zadelpen bediening. Bij een single speed afmontage staat het kettingblad mooi in het midden van de cassette, de ketting komt minder schuin te liggen waardoor er minder weerstand en minder slijtage is. Minder slijtage aan de ketting is er ook omdat de schakeling tussen de voorste tandwielen extra slijtage met zich meebrengt.

Het enige nadeel aan single speed rijden is dat de stappen tussen de tandwielen wel groter zijn dan we gewend zijn. Bij de kleinere tandwielen valt dat nog goed mee maar hoe hoger je komt hoe groter het verschil tussen de versnellingen. Dit kan een probleem zijn om je ideale ritme te vinden. Dat is ook de reden dat we op de weg nog maar weinig fietsen zien met een enkel voorblad. Op de mountainbike wel omdat dit argument bij een de intervalsport die mountainbike is ook minder belangrijk is. Ritme rijden doe je in het bos maar heel weinig door de steeds veranderende parcoursomstandigheden.

Het crankstel van de XT M8100 groep.

Shimano gebruikt voor zijn crankstellen nog steeds de hollowtech smeedtechniek, waar de as aan de aandrijfzijde is gemaakt en nog steeds 24 mm dik is. Hollowtech staat voor aluminium crankstel met een holle as en met een holle crankarm zonder verlies van stijfheid om het gewicht zo laag mogelijk te houden.
Bij de Shimano XT M8100 groepset zijn meerdere crankstellen te verkrijgen. De kettingbladen worden met een direct mount montage aan het crankstel gemonteerd. Al de XT M8100 crankstellen zijn in verschillende cranklengtes te krijgen en zijn ook specifiek voor de verschillende kettinglijnen (52, 55 en 56,5 mm) met bijbehorende Q-factor. Het crankstel M8120 voor boost met een kettinglijn van 55 mm en een Q-factor van 178 zal het meest gaan voorkomen. Dit crankstel past het best met de boost naaf en vooral de toenemende ruimte voor bredere banden met voldoende clearance. De M8100 crankstellen zijn beschikbaar voor een zo smal mogelijke Q-factor en de M8130 “superboost komen het meest voor op de e-mtb.

Shimano XT M8100 hyperglide+ technologie bij Rullens fietsen

De Shimano XT M8100 kettingbladen en de nieuwe XT M8100 12 speed ketting

De single speed kettingbladen van de nieuwe XT M8100 groepset zijn voorzien van een speciaal tand profiel genaamd dynamic chain engagement +. Dit nieuwe tandprofiel houd de ketting beter vast. De aandrijving word hier stiller van en de ketting heeft minder slijtage. De tandprofielen hebben een narrow-wide principe, een dikkere tand op het kettingblad word gevolgd door een dunnere. De dikkere tand op het kettingblad is zo gevormd dat deze perfect past in de bredere schakel van de nieuwe XT M8100 12 speed ketting en de smalle tand valt perfect in de “tussen” schakel. De vernieuwde XT M8100 12 speed ketting beschikt over een verlengd binnenste plaatje voor een naadloze verbinding met de tandvorm van het nieuwe XT M8100 kettingblad voor zeer efficiënte aandrijflijnprestaties. De kettingbladen zijn verkrijgbaar in 28, 30, 32, 34 en een 36 tands uitvoering. Op een dubbel crankstel van Shimano XT zit de tandwielcombinatie van 36/26 tands.

Shimano XT M8100 dynamic chain engagementtechnologie bij Rullens fietsen

De Shimano XT M8100 12 speed cassette met Hyperglide +

Bij de XT M8100 groep heb je de keuze tussen de 10-51 (10-12-14-16-18-21-24-28-33-39-45-51) en de 10-45 (10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-40-45) cassette. Om het gewicht van de cassette te beperken zijn de 2 grootste tandwielen van aluminium gemaakt. Deze cassettes passen alleen op de nieuwe Microspline body’s van Shimano.

De tandwielen op de XT M8100 cassettes zijn voor het eerst aan de binnenkant en buitenkant van het tandwiel bewerkt met geleidebanen. Deze bewerking zorgt er voor dat het tandwiel nog sneller wisselt van tandwielen, omdat de ketting tijdens het schakelen in contact is met 2 tandwielen, helpen de geleidebanen aan de binnenkant van het tandwiel de ketting tot 3 keer sneller over te springen dan de standaard Hyperglide techniek van Shimano.

Shimano XT M8100 hyperglide+ technologie bij Rullens fietsen
Shimano XT M8100 hyperglide+ technologie bij Rullens fietsen

De Shimano XT M8100 achterderailleur en voorderailleur

De XT M8100 achterderailleur zorgt er voor dat je snel en zonder schokken de ketting naar een ander tandwiel brengt. De achterderailleur is nog steeds van het Shadow RD+ principe met een schakelaar op de achterderailleur om de kooi “vast” te ketting te stabiliseren. Het Shadow design zet de derailleur nog beter onder de cassette dat voor meer stabiliteit en lichter schakelen zorgt. De XT M8100 achterderailleur is wel voorzien van 13 tanden, deze 2 tanden extra zorgen voor een stillere aandrijflijn in alle versnellingen. De achterderailleur is in 2 versies te krijgen, de M8100 achterderailleur is voor de 1×12 setup en kan met beiden cassettes gebruikt worden. De M8120 achterderailleur is voor de 2×12 setup en is alleen te gebruiken met een 10-45. Mocht de XT groep een 2×12 setup hebben dan zit daar ook een side swing voorderailleur bij die gemaakt is om soepel te schakelen bij een verschil van 10 tanden op het crankstel (36-26). De voorderailleur is te verkrijgen in een D, E, en M montage welke staan voor klembandmontage (M) de hoge montage (D) en de lage montage (E).

Shimano XT M8100 achterderailleur te koop bij Rullens fietsen

De Shimano XT M8100 I-specEV shifter

Om je 12 speed groepset te bedienen heb je ook een 12 speed shifter nodig. De nieuwe XT M8100 shifter maakt nog steeds gebruik van Rapidfire plus dat ervoor zorgt dat je met 1 duimbeweging 4 tanden tegelijk kan terug/ opschakelen. Je kan de hendel voor het “afschakelen” met je wijsvinger naar je toe halen maar ook met de duim bedienen om 2 tandwielen tegelijk zwaarder te schakelen, multi release. Volgens het instant release principe laat de shifter de kabel heel snel los dat zorgt voor een snelle schakelactie. Wat er dan wel veranderd is? De kracht om de shifter te bedienen in te duwen is verlaagd met 35% wat een makkelijke, lichte schakeling geeft. Om de grip niet te verliezen is erop de XT M8100 shifter van Shimano een rubberen inleg gezet met profiel.

Shimano XT M8100 I-SpecEV shifter bij Rullens fietsen

De shifters zijn nog steeds te verkrijgen in een versie met klemband en met een i-spec bevestiging die past op de XT M8100 remgreep, de XTR M9100 remgreep of de SLX M7100 remgreep. De I-spec bevestiging is in navolging van de vernieuwde XTR groep vorig jaar vernieuwd en de shifter is nu voorzien van de I-SpecEV bevestiging. Met de I-SpecEV bevestiging kun je de shifter 14 mm verschuiven om het korter of verder van het handvat te zetten en kan je de hoek van de shifter verdraaien naar je persoonlijke voorkeur, namelijk 60 graden. Let op dat je dan een Shimano remgreep uit de XT M8100 groep, de XTR M9100 groep of de SLX M7100 groep hebt.

De Shimano XT M8100 remgreep

De remgreep in de nieuwe XT M8100 groep is ook opnieuw ontwikkeld. Deze is niet alleen aangepast op de nieuwe I-SpecEV passing met de shifter maar heeft ook een geoptimaliseerde hefboomas gekregen. Deze verschoeven hefboomas en de aangepast I-SpecEV hebben de ontwerpers de mogelijkheid gegeven om de rem met zijn hefboom een extra contactpunt met het stuur te geven. Hierdoor is de remgreep stijver geworden en maakt deze harder remmen mogelijk. De stijvere constructie ven de remgreep geven je ook meer gevoel in het rembereik waardoor je nog preciezer kan remmen.

De Shimano XT M8100 remgrepen zijn natuurlijk nog steeds voorzien van servo wave techniek die er voor zorgt dat de remblokken met een kortere remgreepslag sneller tegen de schijf komen. Ook is nog steeds de reach ven de remhendel af te stellen en kun je de vrije slag naar persoonlijke voorkeur instellen.

Shimano XT M8100 servowave techniek bij Rullens fietsen

De Shimano XT M8100 remklauw

Nieuw bij de Shimano XT M8100 groep is dat je een optie hebt om een 4 zuiger remklauw te nemen. Een voordeel van 4 zuiger remklauwen is natuurlijk dat je meer remkracht hebt, 10% om precies te zijn. Maar de 4 zuiger remklauwen en bijbehorende remblokken maken ook minder geluid bij het remmen. Door de 2 kleinere zuigers die eerst aangrijpen met daarnaast 2 grotere zuigers zorgt voor minder schommelen van de schijf en dat vermindert het geluid bij het remmen.

De schijfremsystemen van Shimano zijn nog steeds toonaangevend om dat ze zeer goed presteren, betaalbaar zijn, makkelijk te onderhouden en monteren zijn. Zo ook de nieuwe M8100 2 zuiger remklauwen. Nog steeds voorzien van keramische zuigers om de warmte beter af te voeren. De banjo aansluiting draagt ook bij aan de warmte afvoer en maakt de remgreep geschikt voor allerlei frame ontwerpen. De remklauwen zijn geschikt voor de Ice tech remblokken van Shimano en kun je door het one way bleeding principe makkelijk ontluchten.

169,99
129,95
49,99
39,99
99,95
89,95
Vanaf 149,99
129,95189,95
999,00
899,00
99,95
89,95