De geschiedenis van de Giant TCR advanced.

De Giant TCR advanced bestaat al meer dan 20 jaar en draait dus al even mee in het peloton. Samen met de Once ploeg schokte Giant de wielerwereld met het eerste compact road design van het Giant TCR frame. De bovenbuis liep zo stijl naar beneden en zadelpennen staken zo ver uit dat een Giant TCR meteen opviel. Daarna nog bereden door vele topteams en vele kampioenen zoals Team Highroad, T-Mobile, Rabobank en nu door Team Sunweb. De Giant TCR werd in zijn eerste jaren van licht 6061 aluminium gemaakt maar werd niet veel later, net als de Giant Cadex, in carbon uitgevoerd.

Giant TCR: Total compact road.

De Giant TCR is dus heel herkenbaar door zijn aflopende (slooping) bovenbuis. Deze slooping bovenbuis en compact road design brengt heel wat voordelen met zich mee.

  1. Het frame word sterker, door de aflopende bovenbuis worden de bovenbuis en de zitbuis korter waardoor deze sterker worden en het complete frame word stijver. Ook de achterbrug van het frame krijgt kortere sterkere buizen waardoor de de kleine driehoek achter ook stijver word en de fiets nog sneller accelereert.
  2. Door de slooping bovenbuis komt het zwaartepunt van het frame lager te liggen. Samen met de sterkere achterbrug geeft dit de Giant TCR betere stuureigenschappen en een betere laterale stijfheid. Het frame is hierdoor heel voorspelbaar en geeft je meer vertrouwen om door moeilijke bochten te glijden.
  3. Door dat de buizen korter zijn is er minder materiaal nodig en is het frame dus lichter. Het frame is vooral lichter zonder verlies van stijfheid. Dit maakt de Giant TCR uiterst geschikt voor klimmen.
  4. Het Compact road ontwerp met de slooping bovenuis zorgt dat je fiets meer comfort heeft. De slooping bovenbuis zorgt voor een zadelpen die verder uitsteekt, soms wel 5 tot 10 centimeter meer, dit zorgt er voor dat de zadelpen meer vrijheid om te bewegen heeft en zo is je Giant TCR comfortabel op slechte weg. Ook dit comfort gaat zonder verlies van stijfheid gepaard.

Het frame van de Giant TCR advanced.

Het Giant TCR frame heeft door de jaren heen vele ontwikkelen meegemaakt en is nog steeds een hypermodern frame. Het compact road ontwerp is natuurlijk gebleven en door velen geïmiteerd. De onderbuis van de Giant TCR heeft nu een rechthoekige Megadrive vorm en deze sterke, stijve onderbuis is de verbinding tussen de voor en achterkant. De Megadrive onderbuis zorgt ervoor dat de Giant TCR strak vooruit gaat en dat de achterkant precies volgt zodat je nooit verrast word. De Megadrive onderbuis mond uit in de brede, kolossale Powercore bottom bracket. De Powercore bottom bracket weersaat al je kracht en zorgt dat al je kracht omgezet word naar voorwaartse snelheid.

Giant TCR advanced Powecore bij Rullens fietsen

De afwerking van het Giant TCR frame is een streling voor het oog met interne kabelgeleiding die aan de voorkant van de balhoofdbuis het frame in gaan zodat er minder kans op beschadiging is. De trapas lagers zijn netjes in de bottombracket weggewerkt met de standaard PF86 maat, De veelzijdige carbon Giant Variant zadelpen die naast comfortabel ook aerodynamisch gevormd is word netjes weggewerkt door een interne zadelpenklem. Wil je je fiets tip top afwerken dan heb je ook de Ridesense nodig, dit is een snelheid/cadans sensor van Giant die je netjes achter je achtervork in het frame monteerd. Deze stuurt met behulp van ANT+ of bluetooth je snelheid en cadans naar je fietscomputer of GPS.

De Overdrive balhoofdbuis van de Giant TCR is gekoppeld aan een tapered voorvork met carbon vorkpoten die conisch in het frame valt voor een sterkere en stabiele voorkant. Het lager van het balhoofd is onder een 1,1/4 inch groot en boven een 1,1/8 inch groot.

Het gewicht van de Giant TCR advanced.

Een frame van de Giant TCR advanced weegt maar 990 gram, ongelooflijk licht in deze prijsklasse, de voorvork weegt 430 gram. Een Giant TCR advanced weegt met een Shimano Ultegra groep maar net 7,5 kg.

Afmontage van de Giant TCR advanced.

De Giant TCR advanced is afgewerkt met veel Giant eigen onderdelen. De specifieke carbon Variant zadelpen zit in al de uitvoeringen en deze draagt een fijn Giant Contact forward zadel. De Giant Contact stuur en stuurpen zijn gewoon netjes zwart, goed sterk en zeker niet te zwaar want gemaakt van licht aluminium. Het stuur op de Giant TCR is gewoon een modern compact design en heeft gewoon veel voorkomende reach en drop maten. Het stuur kan je net als de stuurpen in veel verschillende maten bijbestellen om je zit verder te perfectioneren op de Giant TCR. Alle Giant TCR modellen zijn uitgerust met de Giant PR-2 wielen. PR staat voor performance road. Goede sterke wielen die op industrielagers draaien en voorzien van een tubeless ready velg. Op deze velg liggen de Giant Gavia AC1 tubeless vouwband, tubeless kent vele al vaak besproken voordelen zolas minder rolweerstand, minder gewicht, minder kans op lekrijden en meer comfort. De onderdelen op de Giant TCR zijn gewoon goed van kwaliteit wil je je Giant toch upgraden? Spaar voor een setje lichtere wielen, de Giant SL1 climbing of de Giant SL1 aero bijvoorbeeld.

Populariteit Giant TCR advanced.

De Giant TCR is een nog steeds het meest verkochte Giant racefiets model. Is het door de veelzijdigheid, of de onverslaanbare prijs/kwaliteit of zijn het de fijne rij-eigenschappen die de Giant TCR bezit. Het heeft waarschijnlijk met al deze elementen te maken maar de Giant TCR is vooral zo populair omdat iedereen die enige ervaring in de fietswereld heeft het een geweldige fiets vind, van professional tot ontwerper tot journalist, de Giant TCR krijgt van iedereen veel lof en wint veel prijzen, dus het word tijd dat jij hem een keer probeert.

Giant TCR advanced testwinnaar bij Rullens fietsen te koopGiant TCR advanced testwinnaar bij Rullens fietsen te koop

Tubeless banden

De Giant TCR advanced is uitgerust met de tubeless Giant Gavia AC 1 banden 25 mm breed. Tubeless is een speciale band die met behulp van een luchtdicht velglint, tubeless latex en luchtdicht ventiel zonder binnenband te gebruiken is.
Dit systeem heeft grote voordelen ten opzichte van de standaard buiten en binnenband. Zo heb je minder kans op lek rijden en geen kans meer op “stootlek”, als je een gaatje in de band rijd heb je grote kans dat dit gedicht word door de latex vulling. Je kan hierdoor met lagere druk rijden waardoor je meer grip en comfort hebt. Het tubeless syteem heeft zonder “wringende” binnenband ook minder rolweerstand, wie wil dat nu niet. Rijd je toch lek onderweg, dan kun je na demontage van het ventiel en het verwijderen van de latex gewoon een binnenband monteren zoals je gewend bent.

Geometrie van de Giant TCR advanced.

Door het compact road design met de slooping bovenbuis is een Giant TCR in een bepaalde maat geschikt voor meerdere verschillende mensen. De maatvoering ML heeft Giant tussen de M en de L ingezet om in deze veel voorkomende lengte van 1m73 tot 1m90 de mensen met wat preciezere framematen te helpen.

Giant TCR advanced geometrie testen bij Rullens fietsen

XS S M M/L L XL
A STAANDE BUIS LENGTE (mm) 425 445 470 500 525 550
B STAANDE BUIS HOEK 74,5° 73,5° 73,0° 73,0° 73,0° 72,0°
C BOVENBUIS LENGTE (mm) 515 535 550 570 580 605
D BALHOOFD LENGTE (mm) 123 133 148 168 188 203
E BALHOOFD HOEK 71,0° 72,5° 73,0° 73,0° 73,0° 73,0°
F FORK RAKE (mm) 45 45 45 45 45 45
G TRAIL (mm) 70 60 57 57 57 57
H WIELBASIS (mm) 972 970 976 997 1007 1021
I LIGGENDE ACHTERVORK LENGTE (mm) 405 405 405 405 405 405
J BOTTOM BRACKET DROP (mm) 70 68 68 65 65 65
K STACK (mm) 517 529 545 562 581 595
L REACH (mm) 372 378 383 398 402 412
M STAND OVER HEIGHT (mm) 724 742 765 787 805 823
N STUUR BREEDTE (mm) 400 400 420 420 440 440
O STUURPEN LENGTE (mm) 80 90 100 110 110 120
P CRANKLENGTE (mm) 170 170 172,5 172,5 175 175
Q WIELMAAT 700C 700C 700C 700C 700C 700C
actie
-6%

Onderdelen

Giant SL1 aero

999,90
799,00
-20%

Onderdelen

Giant SL1 climbing

499,90 399,00
actie
-7%
3.049
2.699
-10%
2.099 1.899
-12%
1.699 1.499