• Voor 17:00 uur besteld, dezelfde dag verzonden Voor 17:00 uur besteld, dezelfde dag verzonden
  • Boven de 50 euro, gratis verzending Boven de 50 euro, gratis verzending

Pim en zijn deelname aan UCI Gravel Fondo Limburg


Afgelopen weekend deed Pim van de Swaluw, monteur bij Rullens Fietsen, mee aan het UCI Gravel Fondo in Limburg. Doel: het beste uit zichzelf halen en een zo goed mogelijke prestatie neerzetten. Een mooi doel wat natuurlijk niet gaat zonder een goede voorbereiding. 

Zelfs deelname aan het WK Gravel in Leuven in oktober behoort tot de mogelijkheden. Pim: ‘’Je moet bij de beste 25% van je leeftijdscategorie rijden. Dat klinkt heel makkelijk, maar het niveau is erg hoog. Dit soort wedstrijden worden over vijf continenten verreden en zijn er best veel. Limburg is er daar eentje van. Normaal gesproken is plaatsing voor het WK te hoog gegrepen, maar dat is ook niet het doel.’’ 

Voeding

De voorbereiding op de Gravel Fondo begint niet twee weken van tevoren. ‘’Sterker nog, ik heb mijn voedingsschema’s al ver van tevoren bepaald. Dat moet ook, wil je een prestatie leveren. Het parcours is 123 kilometer, dus de afstand is het probleem niet. Het zit hem meer in het feit dat je niet heel bekend bent in het gebied, je gaat toch langzamer dan op het vlakke en die klimmen ga je wat meer voelen. Voeding is daarom enorm belangrijk. Persoonlijk gebruik ik eigenlijk alleen de producten van Neapharma. Zo gebruik ik ORS sticks en extra koolhydraten om alles goed aan te vullen. Mijn plan is om per uur tussen de 80 en 100 gram aan koolhydraten in te nemen en dan een combinatie tussen bidons, gels en fruit sticks. Alleen maar bidons vind ik persoonlijk niet fijn, je wilt toch wat bodem in je maag hebben. Ik heb kortgeleden ook besloten om de wedstrijd te gaan rijden met een Thule Camelbak om mijn rug. Het scheelt toch stress, omdat je weet dat je altijd je voeding bij je hebt. Ik heb namelijk op de mountainbike vaak meegemaakt dat je je bidons verliest en met een beetje pech zit je dan de hele rit zonder je voeding. Dan speel ik liever op safe met één kilo extra op m’n rug.’’ 

Training

Ook zijn trainingsschema is al ver van tevoren uitgestippeld. ‘’Ik train al een tijdje met de JOIN-app, die is heel relaxed. Je bent toch fulltime aan het werk, hebt een eigen huis et cetera. Dan is het fijn dat je geen vast stramien hebt waar niet van af te wijken valt. Mijn trainingen zitten in de app en die zijn flexibel. Als ik op dinsdag een training heb staan, maar ik moet eigenlijk ook boodschappen doen dan past hij dat automatisch aan. Dat is misschien niet de beste trainingsmethode, maar voor mij werkt het. Wat ook belangrijk is, is dat hij hele diverse trainingen aanbiedt. Vroeger reed ik 3-4 uur hetzelfde tempo, dat is nu ondenkbaar.’’ 

‘’Het trainen met JOIN werpt zijn vruchten enorm af. Ik ben een halfjaar geleden begonnen met een FTP-test, toen trapte is 276 watt. Vorige week reed ik een FTP van 320, dus dat is wel een aardig verschil. Nu moet ik wel toegeven dat ik er, met name de afgelopen drie maanden, veel tijd aan besteed. Ik zit per week dan ook wel zo’n 15 uur op de fiets. In januari trainde ik twee keer per week, toen ben ik het gaan opschalen naar drie keer. Op een gegeven moment werd dat vier keer en kreeg ik van JOIN trainingen van 4, 5, soms wel 6 uur. Dan tikken die uren wel aan.’’ 

Vooruitgang

Met maanden voorbereiding, uren trainen en een strak voedingsschema is dan ook de vraag: wat verwacht je van de wedstrijd? Pim: ‘’Heel eerlijk: plaatsing voor het WK wordt lastig en dat is ook niet de insteek. Het zou fantastisch zijn als ik bij de eerste 100 rij, maar het belangrijkste is dat ik bij mezelf vooruitgang zie en een mooie dag op de fiets heb. De tijd van alles geven voor een medaille ligt een beetje achter me. Ik kan me nu veel meer verliezen in het beter worden en de vooruitgang van mijn waardes. Het probleem is alleen, het kan ook nooit normaal. Afgelopen voorjaar had ik ook zo’n periode dat ik weer veel begon te fietsen, op m’n voeding lette en eigenlijk een beetje doorsloeg.’’ Met een glimlach: ‘’Ik had me dan ook voorgenomen om dat dit jaar niet te doen. Dat is niet helemaal gelukt, denk ik…’’ 

Uitslag UCI Gravel Fondo Limburg 

Op zondag 28 april vond voor Pim de Gravel Fondo plaats. Uiteindelijk werd hij met een tijd van 3:33:48 195e van de 475 deelnemers in de leeftijdscategorie 19-34. Geen plaatsing voor het WK, maar toch kijkt Pim tevreden terug. ''Ik had alles goed voorbereid, alleen maakte ik de fout dat de startvakken zo snel vol stonden en ik meteen aan een inhaalrace moest beginnen. Gelukkig reden we meteen de Cauberg op waar ik goed mijn vermogen kwijt kon om de meeste mensen in te halen. Het gevaar is alleen dat iedereen dat wil en je dus jezelf in vijf minuten compleet opblaast, waardoor ik semi-behoudend naar boven reed.''

''Boven op de Cauberg kwamen we bij de rondes die alleen uit gravel bestonden. De kraan moest open en dat deed ik. Ik reed van groep naar groep, zelfs met de sterke wind die op de open vlaktes stond. Ik voelde me ontzettend sterk en kon blijven duwen. Op de off-road klimmen moest ik de eerste ronde alles laten lopen en verloor ik veel tijd. Weer achtervolgen, hopen dat er mensen stilvallen en dan hopen dat ik nog wat extra's in de benen had om op te schuiven. Goed eten, goed drinken en berekenend naar beneden, want lekrijden ligt op de loer en dan is het meteen klaar.'' 
''Bij de laatste ronde gooide alles eruit. Mensen vielen stil en ik raapte nog ontzettend veel rijders op. Tot aan de finish perste ik er nog een sprint uit. Bij de UCI-desk kwam ik er achter dat ik zeven minuten te kort kwam voor plaatsing voor het WK. Stiekem toch wel een flinke domper als je er een half jaar alles aan gedaan en gelaten hebt wat in mijn marge lag. Maar in de auto lukte het samen met mijn vrouw meteen om de goede punten eruit halen. Zo heb ik geen kramp gekregen, ben ik niet stilgevallen, 239 watt gemiddeld en 264 NP vermogen. Over twee weken is er een andere UCI-wedstrijd in Aachen waar ik samen met mijn collega's Kelvin, Thijs en Niels naartoe ga. Hij stond eerlijk gezegd niet op de planning,  maar ik trek de vorm door en we gaan daar gewoon nog een keer alles eruit gooien.''  
Knappe prestatie, Pim!
 

 







BBB FastCage bidonhouder
BBB FastCage: stevige en verstelbare bidonhouder De BBB FastCage is een robuuste bidonhouder, gemaakt van met glasvezel versterkt composiet, die zowel duurzaamheid als flexibiliteit biedt. Dankzij het verstelbare klemmechanisme is de FastCage geschikt voor een breed scala aan flesvormen en -formaten, waardoor je bidon altijd stevig op zijn plek blijft zitten. De bidonhouder weegt slecht 42 gram.

 9,95

Axa Absolute kettingslot
Axa Absolute kettingslot De AXA Absolute is een hoogwaardig kettingslot, geschikt voor alle fietsen en voor langdurig parkeren van de fiets. Het kettingslot is verkrijgbaar in verschillende lengtes en diktes met ieder zijn eigen veiligheidklasse: Schakeldikte 5mm: Securitylevel 7 van 15  Schakeldikte 8mm: Securitylevel 9 van 15 Schakeldikte 9mm: Securitylevel 14 van 15 en ART 2 keurmerk De cilinder is beschermd met een afdekkap, hierdoor hebben vocht en vuil geen directe toegang tot de cilinder. Daarnaast beschermt de sterke polyester hoes jouw fiets tegen beschadigingen van het fietsslot. Mocht het gebeuren dat u uw fietssleutel kwijt raakt, dan kunt u eenvoudig een extra sleutel bestellen via de AXA online sleutelservice. De ketting is voorzien van chique RVS details, wat het slot een aanwinst maakt voor elke fiets.

 29,95

Continental Grand prix 5000 racefiets band
Continental Grand Prix 5000 Racefietsband De Continental Grand Prix 5000 racefietsband combineert snelheid, comfort, en lekbestendigheid voor de ultieme fietservaring. Als verbeterde opvolger van de Grand Prix 4000 biedt deze band 12% minder rolweerstand en 20% betere lekbescherming. Perfect voor zowel races als lange trainingsritten. Innovatieve Technologieën BlackChili Compound: Biedt 26% betere rolweerstand en 30% meer grip. Deze unieke compound, gemaakt in Duitsland, levert topprestaties van begin tot eind. Lazer Grip: Precisie-gegraveerd profiel voor optimale controle in bochten en verbeterde aerodynamica. Active Comfort Technology: Absorbeert trillingen voor een soepelere rit zonder in te boeten op snelheid. Vectran Breaker: Licht en sterk voor superieure lekbescherming. Gewicht: 215 gram (25 mm) Kies voor de Continental Grand Prix 5000 en ervaar minder rolweerstand, meer grip en verbeterde lekbescherming. Bestel nu en rijd met de beste allround racefietsband op de markt.

Adviesprijs  74,99

 37,99

Schwalbe G-one RS gravelband
Schwalbe G-One RS gravelband De Schwalbe G-One RS is de snelste gravelband die dit bandenmerk tot nu toe op de markt heeft gebracht. Het middelste gedeelte van de RS-band bestaat uit een schubbenstructuur. Dit schubbenvormige profiel geeft jou meer grip op je stuur en zorgt voor betere remmogelijkheden. Ook zorgt deze schubbenstructuur ervoor dat de band supersnel is. Verbeter met deze snelle gravelbanden jouw persoonlijke records op verschillende parcoursen. Het duurzame karkas van de Schwalbe G-One RS gravelband Deze gravelband bestaat uit een Super Race-karkas van stevige polyamide. Door dit karkas van de Schwalbe G-One RS glijdt de gravelband soepel over de ondergrond, terwijl je goed kunt blijven remmen. In de band zit om de kevlardraad V-Guard-lekbescherming. Deze bescherming is extreem licht en zorgt ervoor dat er niet in de band kan worden gesneden. Ook bestaat de Schwalbe G-One RS gravelband uit Addix Race-rubbercompound. Door de rubbercompound is de band duurzamer en heb je meer grip.Vergeleken met de G-One R heeft de Schwalbe G-One RS gravelband tot wel 20% minder rolweerstand. Er is bij deze band namelijk gekozen voor een semi-slick versie die maximale snelheid biedt. De licht gebogen noppen bieden, afhankelijk van de rolrichting, maximale grip of remkracht. Tubeless is mogelijk met deze band De Schwalbe G-One RS gravelband kun je tubeless maken met de Tubeless Easy Technology. Vrijwel alle sportieve, ambitieuze fietsers kiezen er tegenwoordig voor om tubeless te rijden. Met tubeless rijden combineer je comfort, snelheid, lekbescherming en grip. Natuurlijk kun je deze gravelband ook gebruiken in combinatie met een binnenband. Deze gravelband biedt maximale efficiëntie op licht terrein, asfalt en harde ondergrond. Dit maakt de fietsband geschikt voor verschillende disciplines op de fiets. Zo kun je Bij Rullens Fietsen kun je uit drie varianten kiezen als je deze band koopt: Breedte Gewicht Max druk Max belasting 35 mm 410 gram Max 4.5 bar 75 kg 40 mm 445 gram Max 4.5 bar 70 kg 45 mm 505 gram Max 4 bar 70 kg   Schaf deze gravelband aan bij ons en heb meer grip op de weg Koop de Schwalbe G-One RS gravelband in onze webshop of kom langs bij Rullens Fietsen in Wouw. Een van onze gespecialiseerde verkoopmedewerkers denkt graag met je mee over de juiste breedte van de band en over welke band het best past bij jouw wensen voor op je fiets. Kom gerust langs bij ons of bestel gemakkelijk en snel online in onze webwinkel.

Adviesprijs  74,95

 44,99