• Voor 17:00 uur besteld, dezelfde dag verzonden Voor 17:00 uur besteld, dezelfde dag verzonden
  • Boven de 50 euro, gratis verzending Boven de 50 euro, gratis verzending

De Stromer speed pedelec als alternatief van de auto?


De afgelopen jaren worden speed pedelecs steeds populairder. Je hebt ze zelf mogelijk al eens zien rijden. Vaak komen ze op hoge snelheid voorbij. Speed pedelecs zijn namelijk, zoals het woord zegt, snelle elektrische fietsen. Als je bij ons in de fietsenwinkel staat vallen ze in eerste instantie vooral op door bouw en de prijs. In verhouding tot andere elektrische fietsen zijn ze namelijk stevig gebouwd en beginnen ze met prijzen waar de meest luxe elektrische fietsen eindigen.


Dit heeft natuurlijk een verklaring. speed pedelecs behalen namelijk met gemak de snelheid van 45 kilometer per uur. Serieus snel dus, zeker ten opzichte van andere fietsen. Daarom wordt hij vaak vergeleken met een scooter of zelfs een auto. Het is namelijk een ideaal vervoersmiddel om het woon-werkverkeer op een sportieve manier aan te pakken. Woon je tussen de 15 – 60 kilometer van je werk? Dan is een speed pedelec al een goed alternatief van de auto en het OV. Je rijdt namelijk heerlijk door de buitenlucht, staat nooit in de file en het kost minder kracht dan op de normale fiets.

Sneller dan een auto?

Qua topsnelheid is een speed pedelec natuurlijk nooit sneller als een auto. Echter levert het beduidend minder tijdverlies op als verwacht. Dankzij de snelheid van een speed pedelec verlies je weinig tot geen tijd ten opzichte van de auto. Wanneer jouw reis dwars door een grote stad gaat is de kans zelfs groot dat je sneller op je werk bent dan met de auto of openbaar vervoer. Sluit je iedere dag aan in de file? Dankzij het gebruik van een speed pedelec rijd je iedereen lachend voorbij.

Een viertal bij Rullens Fietsen maakt al regelmatig gebruik van een Stromer speed pedelec. Zo rijdt Delano vanuit Fijnaart 20 minuten heen met de auto (filevrij). Met de Stromer doet hij er 30-35 minuten over. Op een dag tijd dus een klein halfuur extra reistijd.

Pim rijdt vanuit Kwadendamme in Zeeland in 40 minuten met de auto naar Rullens (filevrij). Met de speed pedelec doet hij daar ongeveer 1 uur en 20 minuten over. Aangezien de route met de auto grotendeels over de snelweg loopt is het tijdsverschil bijna twee keer zo lang. Per dag dus anderhalf uur extra.

Joury rijdt vanuit Tholen in 20 minuten met de auto naar Rullens (filevrij). Met de speed pedelec doet hij er een klein halfuur over. Op en neer is het dus dagelijks 20 minuten extra rijtijd.

Niels rijdt met de auto in 12 minuten naar Rullens vanuit Roosendaal (filevrij). Op de speed pedelec doet hij er 7 minuten over. Dagelijkse tijdwinst zelfs van 10 minuten.

Al met al verschilt maakt de route veel verschil voor de reistijd. Wanneer je met de auto vooral over de snelweg kan rijden zal het veel tijd schelen. Kan tekening daarbij is natuurlijk wel het filegevaar. Op een drukke route kan dit al gauw veel tijd schelen. Door het stedelijk gebied kan het als snel veel tijd schelen zelfs door gebruik te maken van routes waar je weinig hoeft af te remmen voor stoplichten of kruispunten.

Wat zijn de voordelen?

  1. Je kan iedere dag in de buitenlucht naar je locatie rijzen. Geniet van precies dat wat het fietsen zo mooi maakt.  
  2. Sta niet in de file maar rijd er lachend langs. Sta je standaard iedere ochtend bij hetzelfde knooppunt in de file? Dankzij de speed pedelec kan je die drukte mijden.  
  3. Betrouwbare aankomsttijd. Al je iedere dag dezelfde route naar je werkt fiets zal er niet veel tijdsverschil zitten in je aankomsttijd. Wanneer je met de auto of het OV reist kan het per dag vele minuten schelen.  
  4. Op de lange termijn scheelt het geld. In eerste instantie is het een flinke aankoop. Echter kan het op de lange termijn veel geld schelen. De benzine en wegenbelasting worden steeds duurder waardoor het wekelijks veel geld scheelt om met de fiets te reizen 
  5. Beter voor je fysieke gezondheid. Uit onderzoek blijkt dat iedere dag 30 minuten fietsen de kans op diabetes al met 20% kan verminderen. Iedere dag met de speed pedelec is natuurlijk ook goed voor de conditie. Je hoeft natuurlijk niet zo hard te trappen als op een stadsfiets of racefiets maar je bent een stuk actiever bezig als wanneer je met de auto gaat.  
  6. Je helpt jezelf en je werkgever/werknemer. Uit onderzoek blijkt dat werknemers op de fiets jaarlijks gemiddeld 1,3 dagen minder ziekteverzuim opnemen. Je bent dus ook minder vaak ziek.   
  7. Beter voor je mentale gezondheid. Uit onderzoek blijkt dat iemand die fiets naar het werk in plaats van met de auto gaat vaker tevreden, minder gestrest en meer ontspannen is.  
  8. Het is beter voor de planeet. Wanneer je iedere dag de fiets pakt in plaats van de auto heb je een stuk minder Co2 uitstoot. Met een maand fietsen bespaar je al net zoveel Co2 als een boom in een jaar opneemt. Daarnaast neemt de fiets een stuk minder ruimte in wanneer geparkeerd.  


 Wat zijn de nadelen?

  1. Aan een speed pedelec hangen natuurlijk ook nadelen. Zo ontbreekt een stukje luxe dat we uit de auto gewend zijn. Zo zit je niet droog en heb je natuurlijk geen verwarming. Jezelf goed kleden op het weer kan al een hoop schelen. Echter is fietsen door de regen nooit een pretje. 
  2. Lastiger met lange afstanden. Met een afstandsbereik vanaf 120 km kan je al ver komen op 1 accu. Over een langere afstand zal je echter altijd meer tijd verliezen ten opzichte van een auto.  
  3. Niet altijd de volledige vervanger van de auto. In theorie kan je met de aanschaf van een speed pedelec je auto wegdoen. In de praktijk blijkt echter dit vaak niet het geval. Vaak wordt gekozen om de auto toch te laten staan om te gebruiken bij kouder en/of natter weer. Daarnaast is een auto altijd handig bij langere ritten naar werk of vakantie. Wanneer je een auto en speed pedelec hebt zal je minder snel geld besparen. Op de lange termijn zullen echter vooral de benzine kosten het verschil maken waardoor je zelfs met beide geld bespaard.   
  4. Je kan niet veel extra bagage meenemen. Een rugzak of een fietstas kan natuurlijk al veel inhoud bieden. Een koffer meenemen zal dan weer een stuk lastiger worden. 

Hoe zit het met de veiligheid?

Op een speed pedelec ga je harder dan op iedere andere fiets. Daarom dat bij een valpartij het risico op schade ook groter is dan bij andere fietsen. In het verkeer gelden dus ook andere regels als voor andere fietsen. De begrensde snelheid van 45 kilometer per uur mag alleen behaald worden op de rijbaan. Op het fiets/bromfietspad buiten de bebouwde kom maximaal 40 kilometer per uur. Op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom maximaal 30 kilometer per uur. De speed pedelec mag alleen op bromfietspaden. Bij een gewoon fietspad moet je met de speed pedelec de rijbaan op.

De wetgeving voor aanschaf van een speed pedelec is daarom ook een stuk strenger dan op de overige fietsen. Vergelijkbaar met de regels bij een scooter is een achteruitkijkspiegel- en helmplicht (Helm die goedgekeurd is voor gebruik op speed pedelecs). Ook is een kenteken en een kentekenregistratie verplicht. Daarvoor is een minimumleeftijd van 16 jaar een rijbewijs nodig (bromfiets AM, vaak bijgeschreven bij behalen van auto- of motorrijbewijs). Aangezien een speed pedelec wordt gezien als bromfiets is minimaal een WA-verzekering verplicht. Ook mag je logischerwijs niet fietsen met de telefoon in de hand. Net zoals op de scooter mag je op de speed pedelec niet onder invloed zijn van alcohol, drugs en sommige medicijnen.

Voor de verkoop van een speed pedelec moet de fabrikant ook voldoen aan een aantal eisen omtrent framebouw, verlichting en reflectie. Ook de remmen zijn van een groter formaat om ook op hoge snelheid voldoende remkracht te bieden. Op de luxe modellen zit vaak zelfs een ABS (antiblokkeersysteem) om ervoor te zorgen dat je niet slipt bij het remmen.

Welke keuze is er voor speed pedelecs?

Bij Rullens Fietsen verkopen wij vooral de Stromer speed pedelec. Stromer is een van de toonaangevende merken binnen de speed pedelec wereld. Bekend om zijn Zwitserse kwaliteit. Of zoals ze zelf zeggen: We ontwikkelen krachtige speed pedelecs met geïntegreerd design, volledige connectiviteit en uitstekende rijeigenschappen.

Een speed pedelec blijft een dure aankoop. De modellen van Stromer hebben een verkoopprijs tussen de €5000 en € 13.000. In Nederland en België worden echter wel de mogelijkheden aangeboden om een fiets te leasen via de zaak en/of privé. Hierdoor kan je het als ideale vervanger of aanvulling op de auto zien.

Binnen Stromer lopen vast de modellen ST1, ST2, ST3, ST5 en ST7. Belangrijkste verschil tussen ieder model is de kracht, mogelijk rijbereik en de aandrijving. De ST1 heeft 670 W, 35 Nm, en een actieradius tot 120 km. De ST7 biedt dan weer 940 W, 52 Nm en een actieradius tot 260 km. Ieder model is via bluetooth te verbinden met je telefoon om ervoor te zorgen dat de fiets zo veilig mogelijk is.

Afhankelijk van model kan kiezen voor een derailleuraandrijving of voor de nieuwste kwaliteit Pinion aandrijving. Tot slot komt Stromer jaarlijks met een aantal Limited Editions. Dit zijn kleuren en fietsen die in beperkte oplage leverbaar zijn. Voorbeelden hiervan zijn de Stromer ST3 Pinion Alinghi Red Bull Racing Edition en de Stromer St7 Solid Gold.

Ben jij benieuwd of een speed pedelec ook iets voor jou is? Neem dan vooral contact op of kom langs bij Rullens Fietsen.



Stromer ST2 Pinion
Stromer ST2 Pinion De Stromer ST2 Pinion staat bekend om zijn connectiviteit. Met behulp van een handige app kan de fiets verbinding maken met een telefoon. Via de app kunnen de motorinstellingen worden aangepast en worden de kilometerstand, prestaties en rijdagen bijgehouden. Deze instellingen kunnen ook worden aangepast op het handige kleurendisplay dat elegant in het frame is verwerkt. Dankzij het SmartLock-systeem van Stromer is de ST2 beschermd tegen diefstal. Wanneer de gekoppelde telefoon niet in de buurt is, vergrendelt de fiets automatisch en kan er niet meer op gereden worden. De motor kan worden ontgrendeld met een pincode of via de gekoppelde telefoon. Als de fiets gestolen wordt, wordt deze in diefstalmodus gezet en wordt de locatie van de fiets via 3G naar de gekoppelde telefoon verzonden. Hierdoor is de Stromer ST2 buitengewoon goed beschermd tegen diefstal. De Stromer ST2 Pinion is uitgerust met een krachtige Stromer CYRO Drive 3 achterwielmotor. De motor levert een vermogen van 750W en heeft een koppel van 40 Nm. Hierdoor kan de fiets moeiteloos een snelheid van 45 kilometer per uur bereiken zonder dat u bezweet of uitgeput op uw werk aankomt. Doordat de motor in het achterwiel is geplaatst, wordt er minder kracht op de riem en tandwielen uitgeoefend, waardoor deze onderdelen minder snel slijten. Bovendien is de motor zeer efficiënt omdat er geen onderdelen tussen de motor en de aandrijving zitten, waardoor de motor ondanks een lager koppel toch krachtig is. De achterwielmotor van de Stromer ST2 Pinion kan ook een deel van de energie die vrijkomt bij het remmen terugvoeren naar de accu, waardoor de motor extra efficiënt is. De Pinion aandrijving De ST2 Pinion is uitgerust met de Pinion C1.9 XR 9-speed versnellingsbak (568%), in combinatie met de Gates Carbon Belt Drive, oftewel een riemaandrijving. De riemaandrijving biedt vele voordelen, waaronder een zeer onderhoudsvriendelijk karakter en een langere levensduur in vergelijking met een traditionele ketting. Bovendien is de riem minder gevoelig voor water en vuil. Het schakelen verloopt uiterst nauwkeurig en vooral geruisloos. Met de Pinion-versnelling bevindt de overbrenging zich in de trapas van het achterwiel, wat resulteert in een groter schakelbereik dan bij andere naafversnellingen. Hierdoor kun je lichter of zwaarder trappen, zelfs in vergelijking met een Rohloff-naaf. Daarnaast kan je ook onder het schakelen met kracht door blijven trappen. Hierdoor kan je moeiteloos rondrijden. Afstellingen De Stromer ST2 Pinion is verkrijgbaar in twee verschillende frametypes: sport en comfort. Het comfortmodel heeft een lage instap en een zithouding die minder belastend is voor de rug. Het sportmodel heeft een minder lage instap, maar biedt daardoor meer stabiliteit in bochten. De ST2 kan nog comfortabeler worden gemaakt met een verende voorvork of een verende zadelpen. De meerprijs voor een verende voorvork bedraagt €429 en voor een verende zadelpen is het €245. De Stromer ST2 wordt standaard geleverd met een 618Wh-accu, wat een bereik biedt tussen 40 en 120 km. De werkelijke afstand is afhankelijk van factoren zoals buitentemperatuur en motorinstellingen. Voor fervente fietsers is er ook de mogelijkheid om de accu te upgraden. De meerprijs voor de 814Wh-accu (50-150 km) bedraagt €460, en voor de 983Wh. De aandrijving is onderhoudsarm door de riemversnellingen. Hierdoor is de Stromer ST2 Pinion ideaal om dagelijks te gebruiken voor woon-werkverkeer.

 6.890,-

Stromer ST3
Stromer ST3 Speed pedelecDe Stromer ST3 wordt gekenmerkt door haar connectiviteit. De fiets kan verbonden worden met de telefoon doormiddel van een handige app. Via de app kunnen de instellingen van de motor verandert worden en bovendien houdt de app de kilometerstand, prestaties en rijdagen bij. Deze instellingen zijn ook aan te passen op de handige kleurendisplay die mooi verwerkt is in het frame. De telefoon kan door een optionele telefoonhouder elegant op de stuurpen geplaatst worden. Door het SmartLock systeem van Stromer is de Stromer ST3 beschermd tegen diefstal. De fiets gaat automatisch op slot als de gekoppelde telefoon niet meer in de buurt is. Dan wordt de motor vergrendeld en kan er niet mee gereden worden. De motor kan ontgrendeld worden doormiddel van een pincode of via de gekoppelde telefoon. Als de fiets gestolen wordt dan komt de fiets in diefstal modus te staan en wordt er via 3G de locatie van de fiets verzonden naar de gekoppelde telefoon. Hierdoor is de Stromer ST3 extreem beschermd tegen diefstal.De Stromer ST3 komt met een krachtige Stromer SYNO Drive II achterwiel motor. De motor heeft een vermogen van 820W en een koppel van 40 Nm. Hierdoor kan de fiets gemakkelijk 45 kilometer per uur halen zonder dat u zwetend of uitgeput op uw werk aankomt. Doordat de motor in het achterwiel geplaatst is, komt er minder kracht op de ketting en tandwielen waardoor deze onderdelen minder snel slijten. Ook is de motor erg efficiënt doordat er geen onderdelen zoals ketting en tandwielen tussen de motor en de aandrijving zitten hierdoor is de motor erg krachtig ondanks een lage koppel . De achterwiel motor van de Stromer ST3 kan ook een gedeelte van de energie die vrijkomt bij het remmen terugleveren aan de accu. Daardoor is de motor extra efficiënt. De ST3 is verkrijgbaar in twee verschillende frame types: sport en comfort. Het comfort model heeft een lage instap en de zithouding is minder belastend voor de rug. Het sport model heeft een minder lage instap maar is daardoor nog stabieler in de bochten. Ook zijn er 3 verschillende sturen en 2 verschillende stuurpennen mogelijk. De stuurpennen Urban 5°/105 mm en Urban Comfort 20°/110 mm zijn standaard inbegrepen in de prijs. De Stromer ST3 komt standaard met gebogen stuur, recht stuur+€26, riser stuur+€36. Een riser stuur is een stuur dat omhoog komt. Een gebogen stuur is aan de uiteinden gebogen naar de bestuurder toe. De ST3 kan nog extra comfortabel gemaakt worden met een verende voorvork. De unieke upside down verende voorvork zorgt voor een strak uiterlijk en stabiel rijgedrag door extra torsiestijfheid. De meerprijs van de verende voorvork is €990. De ST3 komt standaard met een 814Wh accu wat zorgt voor een bereik tussen 50 en 150 km. De afstand is afhankelijk van bijvoorbeeld de buitentemperatuur en de motorinstellingen. Mocht de actieradius niet genoeg zijn, dan is er voor de fanatieke fietser een accu upgrade naar 983Wh mogelijk. De meerprijs van de 983Wh accu is €340. Door de 203 mm remschijven komt de fiets gemakkelijk tot stilstand zelfs op hoge snelheden. Ook het schakelen gaat moeiteloos door de XT/SLX derailleur versnelling. Ook is de ST3 erg comfortabel door de hoogwaardige ballonbanden van Pirelli . Hoogwaardig Ergon SFC 30 Gel zadel, maat S op het sportmodel maat L op de comfort uitvoering.Stromer FSA Gossamer 52 tands crankstel om de snelheden makkelijk vast te houden.

 5.999,-

Continental Grand prix 5000 racefiets band
Continental Grand Prix 5000 Racefietsband De Continental Grand Prix 5000 racefietsband combineert snelheid, comfort, en lekbestendigheid voor de ultieme fietservaring. Als verbeterde opvolger van de Grand Prix 4000 biedt deze band 12% minder rolweerstand en 20% betere lekbescherming. Perfect voor zowel races als lange trainingsritten. Innovatieve Technologieën BlackChili Compound: Biedt 26% betere rolweerstand en 30% meer grip. Deze unieke compound, gemaakt in Duitsland, levert topprestaties van begin tot eind. Lazer Grip: Precisie-gegraveerd profiel voor optimale controle in bochten en verbeterde aerodynamica. Active Comfort Technology: Absorbeert trillingen voor een soepelere rit zonder in te boeten op snelheid. Vectran Breaker: Licht en sterk voor superieure lekbescherming. Gewicht: 215 gram (25 mm) Kies voor de Continental Grand Prix 5000 en ervaar minder rolweerstand, meer grip en verbeterde lekbescherming. Bestel nu en rijd met de beste allround racefietsband op de markt.

Adviesprijs  74,99

 37,99

Schwalbe G-one RS gravelband
Schwalbe G-One RS gravelband De Schwalbe G-One RS is de snelste gravelband die dit bandenmerk tot nu toe op de markt heeft gebracht. Het middelste gedeelte van de RS-band bestaat uit een schubbenstructuur. Dit schubbenvormige profiel geeft jou meer grip op je stuur en zorgt voor betere remmogelijkheden. Ook zorgt deze schubbenstructuur ervoor dat de band supersnel is. Verbeter met deze snelle gravelbanden jouw persoonlijke records op verschillende parcoursen. Het duurzame karkas van de Schwalbe G-One RS gravelband Deze gravelband bestaat uit een Super Race-karkas van stevige polyamide. Door dit karkas van de Schwalbe G-One RS glijdt de gravelband soepel over de ondergrond, terwijl je goed kunt blijven remmen. In de band zit om de kevlardraad V-Guard-lekbescherming. Deze bescherming is extreem licht en zorgt ervoor dat er niet in de band kan worden gesneden. Ook bestaat de Schwalbe G-One RS gravelband uit Addix Race-rubbercompound. Door de rubbercompound is de band duurzamer en heb je meer grip.Vergeleken met de G-One R heeft de Schwalbe G-One RS gravelband tot wel 20% minder rolweerstand. Er is bij deze band namelijk gekozen voor een semi-slick versie die maximale snelheid biedt. De licht gebogen noppen bieden, afhankelijk van de rolrichting, maximale grip of remkracht. Tubeless is mogelijk met deze band De Schwalbe G-One RS gravelband kun je tubeless maken met de Tubeless Easy Technology. Vrijwel alle sportieve, ambitieuze fietsers kiezen er tegenwoordig voor om tubeless te rijden. Met tubeless rijden combineer je comfort, snelheid, lekbescherming en grip. Natuurlijk kun je deze gravelband ook gebruiken in combinatie met een binnenband. Deze gravelband biedt maximale efficiëntie op licht terrein, asfalt en harde ondergrond. Dit maakt de fietsband geschikt voor verschillende disciplines op de fiets. Zo kun je Bij Rullens Fietsen kun je uit drie varianten kiezen als je deze band koopt: Breedte Gewicht Max druk Max belasting 35 mm 410 gram Max 4.5 bar 75 kg 40 mm 445 gram Max 4.5 bar 70 kg 45 mm 505 gram Max 4 bar 70 kg   Schaf deze gravelband aan bij ons en heb meer grip op de weg Koop de Schwalbe G-One RS gravelband in onze webshop of kom langs bij Rullens Fietsen in Wouw. Een van onze gespecialiseerde verkoopmedewerkers denkt graag met je mee over de juiste breedte van de band en over welke band het best past bij jouw wensen voor op je fiets. Kom gerust langs bij ons of bestel gemakkelijk en snel online in onze webwinkel.

 49,95